torstai 10. toukokuuta 2012

Raha-asioita ja harmaita hiuksia!


Keskustelin erään kurssilaisen kanssa pankki- ja raha-asioiden hoitamisesta. Näkövammaiselle kaupassakin käynti on suuri seikkailu. Tuotteiden tekstit ja hinnat on vaikeasti havaittavissa. Hintalaput eivät nykyään enää ole tuotteessa kiinni, vaan hinnat löytyvät hyllyjen reunoilta. Ja niitä hintalappuja voi olla vieri vieressä lukuisia…

Asioiminen kassalla on myös haasteellista. Ostosten maksaminen kortilla pitkä jono takana on stressaavaa. Maksupäätteitä on monenlaisia, joihinkin kortti laitetaan päältä ja joihinkin edestä. Ja mistähän nappuloista valitaan pankki- tai luottokorttivaihtoehto?! Entäs turvallisuus, näkeekö joku kun näppäilen PIN-koodin?

Verkkopankin käyttö pelottaa monia, myös näkeviä. Miten muistaa kaikki vaiheet, mihin tulee käyttäjätunnus, mihin salasana, mikä on avainluku, kirjoitinko tili- ja viitenumerot oikein, monta jännitystä aiheuttavaa kysymystä!

Palveluiden siirtyminen nettiin aiheuttaa harmaita hiuksia monille ikäihmisille. Mutta erityisesti se harmittaa näkövammaista. Ovatko nettisivujen tekijät huomioineet huonosti näkevät tai täysin sokeat käyttäjät? Esimerkiksi mainokset ja pop-up -ilmoitukset hämäävät surffailijoita. Miten täyttää lomaketta kun ei edes pääse ensimmäiseen lomakekenttään?

Paljon on huolia ja murheita. Mutta onneksi on myös intoa ja tahtoa. Uskon, että niitä on myös nettisivujen tekijöillä, kunhan he vain saavat tietoa esteettömyydestä. Toivottavasti kaikilla on kuitenkin asiakaslähtöisyys päällimmäisenä mielessä.

Hieno esimerkki tulevaisuuden ratkaisuista on VTT:n NFC -tunnistusteknologiaan perustuvat sovellukset, jotka helpottavat heikkonäköisten ja näkövammaisten elämää. http://www.vtt.fi/news/2012/18012012.jsp (VTT:n teknologialla elintarvikkeet, esineet ja lääkepaketit puhuvat).


ML

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti