Keskustelin erään kurssilaisen kanssa
pankki- ja raha-asioiden hoitamisesta. Näkövammaiselle kaupassakin käynti on
suuri seikkailu. Tuotteiden tekstit ja hinnat on vaikeasti havaittavissa.
Hintalaput eivät nykyään enää ole tuotteessa kiinni, vaan hinnat löytyvät
hyllyjen reunoilta. Ja niitä hintalappuja voi olla vieri vieressä lukuisia…
Asioiminen kassalla on myös
haasteellista. Ostosten maksaminen kortilla pitkä jono takana on stressaavaa.
Maksupäätteitä on monenlaisia, joihinkin kortti laitetaan päältä ja joihinkin
edestä. Ja mistähän nappuloista valitaan pankki- tai luottokorttivaihtoehto?!
Entäs turvallisuus, näkeekö joku kun näppäilen PIN-koodin?
Verkkopankin käyttö pelottaa monia, myös
näkeviä. Miten muistaa kaikki vaiheet, mihin tulee käyttäjätunnus, mihin
salasana, mikä on avainluku, kirjoitinko tili- ja viitenumerot oikein, monta
jännitystä aiheuttavaa kysymystä!
Palveluiden siirtyminen nettiin
aiheuttaa harmaita hiuksia monille ikäihmisille. Mutta erityisesti se harmittaa
näkövammaista. Ovatko nettisivujen tekijät huomioineet huonosti näkevät tai
täysin sokeat käyttäjät? Esimerkiksi mainokset ja pop-up -ilmoitukset hämäävät
surffailijoita. Miten täyttää lomaketta kun ei edes pääse ensimmäiseen lomakekenttään?
Paljon on huolia ja murheita. Mutta
onneksi on myös intoa ja tahtoa. Uskon, että niitä on myös nettisivujen
tekijöillä, kunhan he vain saavat tietoa esteettömyydestä. Toivottavasti
kaikilla on kuitenkin asiakaslähtöisyys päällimmäisenä mielessä.
Hieno
esimerkki tulevaisuuden ratkaisuista on VTT:n NFC -tunnistusteknologiaan
perustuvat sovellukset, jotka helpottavat heikkonäköisten ja näkövammaisten
elämää. http://www.vtt.fi/news/2012/18012012.jsp
(VTT:n teknologialla
elintarvikkeet, esineet ja lääkepaketit puhuvat).
ML
ML
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti